Skip to content

LOGOS SOCIAL UP–DIGITAL: TRENQUEM LA BRETXA DIGITAL

Diputació de Tarragona

Amb aportacions privades en un inici (anys 2019 i 2020) i finançat per la Diputació de Tarragona durant els anys 2021 i 2022, Logos porta a terme el programa de suport a les persones davant la bretxa digital. La necessitat del servei, ve detectada,  tant pels tècnics de la nostra entitat després de dos  anys realitzant el servei, com per part dels professionals dels Serveis Socials Bàsics,  alguns  tècnics d’Oficines d’Afers Socials i Famílies i tècnics del Servei d’Ocupació de Catalunya, s’ha constatat que hi ha una gran quantitat de gent en risc d’exclusió social que no té accés, ja sigui per recursos materials i/o de coneixements per a realitzar els tràmits digitals bàsics que avui es necessiten per a realitzar gestions amb l’administració.

Així mateix, els professionals dels Serveis d’atenció Social Bàsica de Tarragona, i d’altres serveis d’atenció social, fent palès aquesta necessitat, ens han derivat 900 persones durant aquest temps.

La mateixa Generalitat de Catalunya, a l’Estratègia Catalana per a l’Ocupació de Qualitat 2021-2030 (ECO-Q), al Repte 13: Disminuir la bretxa digital diu:

La impossibilitat per accedir a Internet dificulta l’accés al mercat de treball. En algunes ocasions, persones que no hi tenen accés no veuen com a necessari l’accés pels seus fills i filles. La competència digital és una realitat que s’ha fet evident amb la Covid-19.

  • Garantir la connectivitat de totes les persones.
  • Convertir la bretxa digital pot ser una oportunitat de creixement no només pels col·lectius vulnerables sinó també pels programes que els han d’atendre.
  • Atendre la bretxa digital en els joves, que tenen mancances de competències digitals que poden ser diferents de les d’altres col·lectius.
  • Actuar tenint en compte la vulnerabilitat digital d’algunes persones o col·lectius.

I, marca Iniciatives que il·lustren el repte:

  • Formació en competències digitals en tots els àmbits i nivells formatius territoris i col·lectius.
  • Estratègies per a la incorporació de l’ús de les TIC en la provisió dels serveis del sistema d’ocupació.
  • Anàlisi de les necessitats de digitalització i formació en competències digitals de diferents nivells formatius, a promoció d’un ús segur i crític de les TIC.
  • Programes de formació intensiva en eines TIC.
  • Pla de digitalització i alfabetització territorial.
  • Formació en noves tecnologies per a persones amb discapacitat per assegurar un futur professional a les noves ocupacions.

El mateix, Mobile World Capital Barcelona, va fer un informe sobre La bretxa digital a la ciutat de Barcelona. Un diagnòstic sobre el nivell d’accés i els usos dels ciutadans en Internet que té per objectiu mesurar el nivell de digitalització de la ciutat en el context d’Europa i identificar les oportunitats i els àmbits prioritaris de desenvolupament.

La bretxa digital fa referència a la desigualtat entre les persones que poden tenir accés o coneixement en relació a les noves tecnologies i les que no.

Aquest terme també concerneix les diferències entre grups segons la seva capacitat per a utilitzar les TIC de manera eficaç.

I, remarca que existeixen tres tipus de bretxa digital:

  • D’accés. Es refereix a la possibilitat o no d’accedir a la tecnologia.
  • D’ús. Es basa en les persones que saben o no utilitzar la tecnologia.
  • De qualitat de l’ús. Es fonamenta en les capacitats que té cada persona per a utilitzar les eines que ofereix la Xarxa.

Nosaltres, a més a més,  per pal·liar  aquestes diferències, volem ser un pont entre l’usuari i l’administració en la realització de tràmits com, entre d’altres:

  • Sol·licitar cita prèvia a diferents Departaments de la Generalitat.
  • Omplir documentació i formularis de l’administració.
  • Tenir un compte de correu electrònic per a gestions i tenir identitat digital (ICAT,…).
  • Sol·licitar prestacions: Sobretot, les obligades per la mateixa administració a realitzar telemàticament, com l’Ingrés Mínim Vital. Que la mateixa DGAC, a posat en marxa un servei de suport a la seva tramitació, donada la obligatorietat de sol·licitar-ho si es vol tramitar la Renda Garantida de Ciutadania.
  • Realització de capitalitzacions.
  • Gestions relacionades amb  la demanda d’Ocupació.
  • Aportar documentació i realitzar sol·licituds genèriques.
  • Llegir notificacions de la Generalitat, e-notum.

A nivell d’inserció laboral realitzem:

  • Elaboració del Pla de Treball de cada usuari. Vers la seva incorporació al mercat de treball

DISSENY

L’acció està dissenyada en format d’atenció directa i personal a l’usuari per tècnics especialistes en gestió digital i en temes relacionats.

L’activitat està pensada per a començar des dels coneixements més bàsics per a navegar i utilitzar aplicacions fonamentals, com ara sol·licitar cita prèvia en el centre de salut o participar en una videoconferència amb la família, amb activitats com:

  • Estratègies per a la promoció d’un ús segur i crític de les TIC.
  • Programes de formació intensiva en eines TIC.
  • Pla de digitalització i alfabetització territorial.
  • Formació en noves tecnologies per a persones amb risc d’exclusió per assegurar un futur professional a les noves ocupacions
  • Garantir la connectivitat de totes les persones.
  • Convertir la bretxa digital pot ser una oportunitat de creixement no només pels col·lectius vulnerables sinó també pels programes que els han d’atendre.
  • Atendre la bretxa digital en els joves, que tenen mancances de competències digitals que poden ser diferents de les d’altres col·lectius.
  • Actuar tenint en compte la vulnerabilitat digital d’algunes persones o col·lectius.

El servei està a disposició de tots els responsables d’oficines d’atenció al públic de la comarca pera que derivin les persones que considerin oportú.

Pretén ser un servei col·laboratiu amb tots els serveis existents. Comunicarem, ja sigui de forma directa, com per xarxes socials i premsa de la realització del servei.